AKTUALNOŚCI

VI Dyktando Niepodległościowe

VI Dyktando Niepodległościowe

9 listopada w Strzyżowie z inicjatywy małopolskiego Stowarzyszenia Polonistów i Fundacji "Zawsze warto" przeprowadzony został wojewódzki etap VI Dyktanda Niepodległościowego "Po polsku o historii". Wzięli w nim udział uczniowie naszej szkoły, którzy w etapie szkolnym uzyskali najlepsze wyniki kwalifikujące ich do udziału w dalszej części konkursu: Alicja Wąsik (VIb), Krzysztof Słodkowski (VIc) oraz Szymon Głuszak (VIc).
Przedsięwzięcie wpisywało się doskonale w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Tekst dyktanda bezpośrednio dotyczył okoliczności powstania Kopca Piłsudzkiego będącego narodowym kurhanem pamięci.
Spośród sześćdziesięciorga uczestników ortograficznych zmagań wyróżnienie zdobyła Alicja Wąsik.
Gratulujemy!

Ewa Wąsik
12/11/2018
Stulecie Niepodległości Polski

Stulecie Niepodległości Polski

W wyjątkowy sposób społeczność Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 uczciła 100. rocznicę Odzyskania Niepodległości - dnia 9 listopada o godz. 11:11 wszyscy odśpiewali 4 zwrotki Hymnu.
W tym samym dniu odbył się uroczysty apel przygotowany przez klasę VIII b (pod kierunkiem p. Joanny Bojarskiej i p. Sebastiana Szwedo) oraz przez chór szkolny (pod kierunkiem p. Anny Partyki). Wierszami i piosenkami o tematyce patriotycznej uczczono ten szczególny dzień, jakim jest 11 listopada. 100 lat temu nasz kraj, nasza ojczyzna, po wielu latach niewoli znów stała się wolnym państwem. Akademię uświetnił występ uczniów klasy II b, którzy pięknie zatańczyli poloneza.

Joanna Krawczyk - Bojarska
10/11/2018
Konkurs plastyczny Ekslibris Niepodległa 100 - rocznica

Konkurs plastyczny Ekslibris Niepodległa 100 - rocznica

Uczniowie klas 5 i 7 naszej szkoły wzięli udział w konkursie plastycznym organizowanym przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Stalowej Woli, wykonując ekslibris - czarno - biały znak plastyczny z okazji 100 - lecia odzyskania Niepodległości przez Polskę.
Wyróżnione prace trafiły na konkurs i można je obejrzeć na wystawie w Bibliotece Miejskiej.
Nagrodę otzrymała uczennica klasy 7 b - Paulina Romaniak.
Jest to bogato ilustrowany album Historia sztuki.
Serdecznie gratulujemy!

Aneta Florek
07/11/2018
Zwycięstwo dziewczyn PSP 3 w 24. Pikniku Koszykówki

Zwycięstwo dziewczyn PSP 3 w 24. Pikniku Koszykówki

28.10.2018 (niedziela) w hali sportowej zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Stalowej Woli rozegrany został 24 turniej koszykówki  chłopców w ramach Piramidy Kuźni Koszykówki.

Gościnnie na zaproszenie organizatorów występowały dziewczęta z Naszej szkoły, które zajęły 1 miejsce wygrywając wszystkie spotkania. W fazie grupowej pokonały PSP 9 i PSP 12, a w walce o miejsca 1-3 wygrały z PSP 5 i PSP 1

Gorzej powiodło się chłopcom, którzy przegrali wszystkie spotkania, ale trzeba zaznaczyć, że w przeciwieństwie do dziewcząt, zaczynają dopiero swoją przygodę z koszykówką i był to dla nich pierwszy sprawdzian swoich umiejętności.

Składy zespołów PSP 3:

Dziewczęta : Pogoda Emilia, Tarka Amelia, Oczak Kinga, Pacuła Julita, Chramęga Julia, Kołacz Izabela, Gorczyca Amelia, Stępień Klaudia, Trafidło Weronika, Kilian Aleksandra, Smusz Wiktoria i Pietrykowska Oliwia.

Chłopcy: Wach Bartłomiej, Burkot Szymon, Pawłowski Adam, Piotrowski Jakub, Butryn Franciszek, Nieradka Fabian, Czuj Bartosz, Klimek Filip, Poźniak Szymon, Dziura Marcin, Czech Mikołaj,
Opiekunami zespołów byli Dorota Gierak i Artur Karlik.

Artur Karlik
02/11/2018
Na grobie Westerplatczyka

Na grobie Westerplatczyka

Poczet Sztandarowy PSP nr 3 im. Bohaterów Westerplatte oddał cześć śp. ppor. Bronisławowi Kochanowi, obrońcy Westerplatte pochowanemu na cmentarzu w Rozwadowie.

Bronisław Kochan urodził się w Charzewicach 8. lipca 1916 roku. W wieku szesnastu lat zaczął naukę w Szkole Podoficerskiej dla Małoletnich w Nisku. Po jej ukończeniu w stopniu starszego strzelca został skierowany do 3. Pułku Piechoty Legionów w Jarosławiu. Dnia 5 kwietnia 1939 r. został skierowany na Westerplatte.
W czasie obrony był zastępcą dowódcy wartowni nr 3. Po kapitulacji jako jeniec wojenny przebywał w Stalagu. Z niewoli powrócił do kraju w 1945 r.
Bronisław Kochan zmarł 16 lipca 1990 roku.

Cześć Jego Pamięci.
30/10/2018
"Piszę do Ciebie list..."

"Piszę do Ciebie list..."

26 października uczniowie klasy Vb wzięli udział w spotkaniu autorskim z panem Jakubem Skworzem, autorem książki "Adaś Mickiewicz - łobuz i mistrz". Zostało ono zorganizowane  w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Stalowej Woli. Tematyka spotkania, podczas którego podejmowane były  ważne zagadnienia dotyczące przełomowych dla naszego kraju wydarzeń historycznych XIX w., wpisywała się w obchody 100-rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Była również zapowiedzią zbliżającego się Roku Mickiewiczowskiego uchwalonego z okazji 220-rocznicy urodzin twórcy.
Uczniowie uczestniczyli również w podsumowaniu projektu "Kuźnia bibliolubnych", w ramach którego rozstrzygnięty został miejski konkurs literacko-plastycznym pod nazwą "Piszę do Ciebie list.". Z przyjemnością informuję, iż nasi piątoklasiści "wyraziście" zaprezentowali się w zmaganiach konkursowych, zdobywając większość nagród i wyróżnień. Oto lista zwycięzców:
Olga Mateuszczyk         - II miejsce,
Weronika Chromińska - III miejsce,
Karol Bruliński              - III miejsce,
Zuzanna Iskra               - wyróżnienie,
Alicja Strzałkowska      - wyróżnienie.
Serdeczne gratulacje!

Ewa Wąsik
30/10/2018
Wyjazd edukacyjny Kozłówka - Majdanek

Wyjazd edukacyjny Kozłówka - Majdanek

W dniach 23 oraz 25 października 2018 roku uczniowie wszystkich klas VIII oraz klasy VII a, d uczestniczyli, pod opieką swoich wychowawców, w wyjeździe edukacyjnym do Kozłówki i Majdanka. Wyjazd realizował treści podstawy programowej z języka polskiego i historii.
Uczniowie mieli okazję zwiedzić park i pałac w Kozłówce. Wartość tego zabytku polega na tym, że przetrwał II wojnę światową prawie bez żadnych strat. Zwiedzając wnętrza ma się wrażenie, że ktoś tu mieszka, tylko na chwilę wyszedł...
W Kozłówce łatwo można sobie wyobrazić, jak wyglądała przed wojną typowa magnacka rezydencja, jakich było wiele w naszym kraju.
Kolejnym punktem wycieczki było Państwowe Muzeum na Majdanku na terenie byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego. Uczniowie przeszli ścieżką historyczną dokumentującą najważniejsze obiekty i miejsca związane z historią obozu. Rozpoczyna się ona u stóp Pomnika - Bramy, prowadzi wzdłuż obozu więźniarskiego i kończy przy Mauzoleum. Uczestnicy wycieczki w skupieniu słuchali słów przewodnika, który opowiadał o losie więźniów i warunkach bytowych w obozie. Szczególne wrażenie wywarły na wszystkich takie miejsca, jak: łaźnia, komory gazowe, krematorium i baraki więźniów.
Była to lekcja historii, którą wszyscy zapamiętają na długo.

Joanna Krawczyk - Bojarska
29/10/2018
Godziny przy piórze

Godziny przy piórze

Dnia 23 października 2018 roku w Bibliotece Głównej odbyło się uroczyste podsumowanie XVIII edycji powiatowego konkursu poetyckiego "MOJA MAŁA OJCZYZNA" pt. "Godziny przy piórze".
Pragniemy poinformować o sukcesach dwóch naszych uczennic, które kolejno zdobyły:

II miejsce - Karina Majerska, klasa VIII a
wyróżnienie - Marlena Seltenreich, klasa IV b.

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów literackich.

Joanna Krawczyk - Bojarska
26/10/2018
Archipelag Skarbów

Archipelag Skarbów

W ramach realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, nasza szkoła w październiku tego roku uczestniczyła w programie profilaktycznym "Archipelag skarbów". Programem zostali objęci najstarsi uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.
Program w całości opiera się na modelu profilaktyki zintegrowanej, łączącej różne dziedziny profilaktyki skutecznie przeciwdziałającej zachowaniom ryzykownym. "Archipelag skarbów" odwołuje się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym, w miłości oraz realizacją życiowych pasji. Program uczy zdrowego i mądrego stylu życia. Warsztaty dla uczniów prowadzone były metodami aktywnymi, angażującymi młodzież do podejmowania różnorodnych zadań.
Spotkanie z nauczycielami i rodzicami miało charakter wykładu urozmaiconego prezentacją multimedialną oraz dialogiem z uczestnikami. Zaprezentowano cele programu, model profilaktyki zintegrowanej oraz wyniki badań nad młodzieżą wraz ze wskazówkami i wnioskami.

Monika Laskowska
26/10/2018
Stypendia naukowe dla naszych uczniów

Stypendia naukowe dla naszych uczniów

Dnia 15 października 2018 roku w budynku Biblioteki Miejskiej odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów naukowych Prezydenta Miasta za wybitne osiągnięcia naukowe i wyniki w nauce. Z przyjemnością informujemy, że w gronie tegorocznych stypendystów znaleźli się uczniowie naszej szkoły:

    Julia Popek
    Justyna Jarzyńska
    Aleksandra Wach
    Agata Tabor
    Alicja Gargaś
    Filip Gajda
    Karol Podlasek

Gratulujemy wyróżnionym uczniom i życzymy, aby obecny rok szkolny był dla nich czasem kolejnych osiągnięć naukowych.

Joanna Krawczyk - Bojarska
18/10/2018
Pasowanie na Ucznia

Pasowanie na Ucznia

Uczniowie klas pierwszych są już pełnoprawnymi członkami społeczności uczniowskiej. We wtorek 16 października 2018 roku w naszej szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Ucznia klas pierwszych.
Świąteczny strój galowy uczniów, dekoracja sali, przygotowany sprzęt nagłaśniający - to wszystko po to, aby ślubowanie pierwszaków wypadło jak najbardziej uroczyście, a nasi  pierwszoklasiści wkroczyli w poczet uczniów z wierszem i piosenką na ustach. Dzieci ślubowały ,,być dobrym uczniem, dbać o honor swojej szkoły, uczyć się dobrze, służyć pomocą słabszym, słuchać nauczycieli, postawą swoją sprawiać radość wychowawcom i rodzicom, by wyrosnąć na dobrego człowieka". Po ślubowaniu każdy z pierwszaków dostąpił zaszczytu pasowania na ucznia przez Panią Dyrektor, dokonanego specjalnym ołówkiem. Po oficjalnej uroczystości uczniowie w radosnym nastroju udali się do swoich sal na słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców.

Renata Mierzyńska
18/10/2018
Dzień Edukacji Narodowej w naszej szkole

Dzień Edukacji Narodowej w naszej szkole

Oprawę artystyczną Święta przygotowały klasy 6a i 6b pod kierunkiem p. Artura Karlika i p. Anny Partyki

Fotorelacja
17/10/2018
 "Nie zgubić talentu"

"Nie zgubić talentu"

Dnia 15 października 2018 roku w Filharmonii w Rzeszowie odbyła się uroczystość wręczenia nagród oraz wyróżnień za wybitne osiągnięcia naukowe dla uczniów szczególnie uzdolnionych z województwa podkarpackiego.
Z wielką przyjemnością informujemy, że w uznaniu wybitnych osiągnięć naukowych nasi uczniowie:

Julia Popek otrzymała Nagrodę  Zarządu Województwa Podkarpackiego,
Eryk Sądej otrzymał Stypendium Zarządu Województwa Podkarpackiego.

Wyróżnienia zostały przyznane w ramach Programu wspierania młodzieży uzdolnionej "Nie zgubić talentu".

Joanna Krawczyk - Bojarska
15/10/2018
EU Code Week 2018

EU Code Week 2018

W dniach 8 -12 października 2018r. nasza szkoła po raz kolejny włączyła się w obchody EU Code Week 2018, czyli Europejskiego Tygodnia Kodowania . Najmłodsi poprzez gry i zabawy rozwijali umiejętności okołoprogramistyczne ułatwiające naukę programowania w późniejszym okresie. Uczniowie klas starszych tworzyli animacje i gry, korzystając z takich narzędzi jak Baltie czy Scratch. Udział w akcji to nie tylko poznanie różnych aplikacji programistycznych, ale przede wszystkim rozwijanie logicznego myślenia, kreatywności, nauka pracy w grupie i dobra zabawa.

Alicja Mulkiewicz - Kozłowska
15/10/2018
Wyjazd edukacyjny (zielona szkoła) do Zawoi

Wyjazd edukacyjny (zielona szkoła) do Zawoi

W dniach 01 - 05.10.2018 uczniowie klasy 6a, 6b, 6c, 6d i 7c przebywali na wyjeździe edukacyjnym (zielona szkoła) w Zawoi u podnóża "królowej" Beskidów - Babiej Góry.
W ciągu 5 dni poszerzali swoją wiedzę przede wszystkim z zakresu wiadomości przyrodniczych, geograficznych i kulturalno-historycznych.
Podczas licznych pieszych wycieczek, zwiedzili min. Muzeum Babiogórskiego Parku Narodowego, skansen górali beskidzkich, galerię arcydzieła ludowego, odkrywkę skalną zwaną fliszem karpackim oraz park czarnego daniela.
Wśród licznych atrakcji nie zabrakło gier i zabaw na świeżym powietrzu oraz gry terenowej na terenie Babiogórskiego Parku Narodowego.
Podczas kreatywnych warsztatów, uczniowie mieli możliwość zapoznania się z różnymi formami sztuki ludowej oraz samodzielnego wykonania niektórych z nich, min. malowania na szkle, eko sianko - wyroby z siana, patchworkowe cuda - wyroby z filcu, folk design - malowanie drewnianych ptaszków, jak również uczestniczyli w warsztatach muzyczno-tanecznych z góralską kapelą ludową.
W drodze powrotnej odwiedzili Ojców, zwiedzając min. Kapliczkę na wodzie i Maczugę Herkulesa.
Wyjazd dostarczył  naszym uczniom miłych wrażeń, stał się okazją do wzbogacenia wiedzy historycznej i przyrodniczej, a także do poznania dziedzictwa kulturowego regionu naszego kraju.

Artur Karlik, Dorota Gierak, Anna Partyka
15/10/2018
Karta rowerowa

Karta rowerowa

W dniu 09.10.2018. gościliśmy w naszej szkole pana policjanta, który osobiście wręczał karty rowerowe uczniom klas 5. którzy zdali egzamin teoretyczny i praktyczny. Była to również okazja do przypomnienia zasad bezpieczeństwa, obowiązujących uczestników ruchu drogowego.
Pan policjant życzył wszystkim bezpiecznej drogi z domu do szkoły oraz pogratulował uzyskania takiego ważnego dokumentu, jakim jest karta rowerowa.

Aneta Florek
14/10/2018
XV Lubelski Festiwal Nauki

XV Lubelski Festiwal Nauki

W ramach XV Lubelskiego Festiwalu Nauki uczniowie klasy 1D 21 września wzięli udział w zajęciach organizowanych przez uczelnię przy budynku Inżynierii Materiałowej. Były to zajęcia plastyczne: MURALE czyli  Duuuuża kolorowanka, w rozmiarze XXL, wykonana z grubego kartonu, rozmieszczona na murze budynku uczelni, do kolorowania w grupie kolegów i koleżanek; bańki mydlane małe, duże i gigantyczne; E-grosik, czyli ekonomia dla dzieci, w ramach których uczniowie wykonali liczydła i poznali zasady korzystania z nich. Wzięli również udział w zajęciach zumby. Dzień obfitował w atrakcje, na pewno długo zostanie w pamięci każdego uczestnika.

Renata Mierzyńska
06/10/2018
Spotkanie autorskie z Jolantą Reisch-Klose

Spotkanie autorskie z Jolantą Reisch-Klose

28 września W Miejskiej Bibliotece Publicznej klasa 1D wzięła udział w spotkaniu autorskim z dziennikarką, tłumaczką i autorką opowiadań dla dzieci - panią Jolantą Reisch-Klose pod hasłem "Kreatywne czytanie, czyli po drugiej stronie ksiązki". Uczniowie z zainteresowaniem słuchali jak powstaje książka, dowiedzieli sięże każda książka ma w sobie kropelkę wiedzy, uczy wyobraźni, ale potrafi być też lekarstwem. W czasie spotkania dzieci uzyskały odpowiedzi na swoje pytania, każde z nich otrzymało też na pamiątkę autograf pisarki.

Renata Mierzy
ńska
28/09/2018
Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych

Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych


Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych:

02 listopada 2018;

02 maja  2019;

15,16,17 kwietnia 2019.
01/10/2018
PROJEKT „STALOWA SOWA – Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola”

PROJEKT "STALOWA SOWA - Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola"


Prezydent Miasta Stalowej Woli zaprasza do udziału w projekcie pod nazwą "STALOWA SOWA - Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola", realizowanym przez Gminę Stalowa Wola w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa IX Jakość edukacji i kompetencji w regionie, Działanie 9.2 Poprawa jakości kształcenia ogólnego.

FINANSE
Całkowita wartość projektu, zgodnie z umową nr RPPK.09.02.00-18-0084/17-00 zawartą w dniu
27 czerwca 2018 r., wynosi 4 596 361,30 PLN, w tym:
3 906 907,10 PLN - dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego,
459 636,13 PLN - dofinansowanie z Budżetu Państwa,
229 818,07 PLN - wkład własny Gminy Stalowa Wola wniesiony w formie finansowej.

OKRES REALIZACJI
01.06.2018 r. - 30.06.2020 r.

CEL PROJEKTU
Podniesienie w okresie od 01.06.2018 r. do 30.06.2020 r. jakości i atrakcyjności oferty edukacyjnej 8 PSP i ZSO2, podległych Gminie Stalowa Wola poprzez rozwój kompetencji cyfrowych lub zawodowych minimum 270 nauczycieli i rozwój kompetencji kluczowych minimum 1692 uczniów, a także tworzenie w szkołach przyjaznych warunków dla rozwoju tych kompetencji, kształcenia z wykorzystaniem TIK i pracy metodą eksperymentu

SZKOŁY OBJĘTE PROJEKTEM
Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddz. Mistrzostwa Sportowego nr 2 im. Jana Pawła II  (dalej PSP2),
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Bohaterów Westerplatte (dalej PSP3),
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego (dalej PSP4),
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Energetyków (dalej PSP5),
Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddz. Integracyjnymi nr 7 im. Mikołaja Kopernika (dalej PSP7),
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Kochanowskiego (dalej PSP9),
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 im. Szarych Szeregów (dalej PSP11),
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II (dalej PSP12),
Samorządowe Liceum Ogólnokształcące przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Stalowej Woli (dalej ZSO2).

GŁÓWNE OCZEKIWANE REZULTATY - PLANOWANE EFEKTY
Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu - 270 os.
Liczba uczniów, którzy nabyli kompetencje kluczowe po opuszczeniu programu - 1692 os.
Liczba szkół i placówek systemu oświaty wykorzystujących sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych - 9 szt.
Liczba szkół, w których pracownie przedmiotowe wykorzystują doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych - 9 szt.




GŁÓWNE ZADANIA

ZADANIE 1 - Rozwój kompetencji cyfrowych i zawodowych nauczycieli
Realizacja 5 typów szkoleń dla nauczycieli pt.:
Aktywne kompetencje kluczowe (17 grup x 14h, dla min. 204 os.)
Rozwój kompetencji kluczowych w oparciu o klocki edukacyjne (3 grupy x 30h, dla min. 21 os.)
Rozwój kompetencji kluczowych w oparciu o projektowanie modeli 3D (3 grupy x 30h, dla min. 21 os.)
Metoda eksperymentu w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych (14 grup x 4h, dla min. 36 os.)
Technologie Informacyjno-Komunikacyjne w nauczaniu - efektywne nauczanie, bezpieczeństwo i zagrożenia (25 grup x 14h, dla min. 300 os.)

ZADANIE 2 - Zajęcia dodatkowe dla uczniów w ramach kół zainteresowań i warsztatów kształcących kompetencje kluczowe: matematyczne, naukowo-techniczne, w zakresie języka angielskiego, przedsiębiorczości i umiejętności uczenia się
Realizacja wskazanych poniżej bezpłatnych, pozalekcyjnych zajęć dodatkowych dla uczniów, rozwijających kompetencje kluczowe i zakup pomocy dydaktycznych na potrzeby tych zajęć:
PITAGORAS (30h) - koło zainteresowań z matematyki - m.in zadania, zagadki, ciekawostki, gry i szarady matematyczne, jajko Kolumba, przygotowanie do konkursów itp. - dla 880 os. (88 grup x 2 lata),
KASPAROW (30h) - szachowe koło zainteresowań - dla 180 os. (18 grup x 2 lata),
TRANSFORMERS (30h) - warsztaty konstrukcyjne - m.in. konstruowanie robotów w oparciu o klocki edukacyjne (np. LEGO Mindstorms itp.) z elementami tj. silnik/czujnik odległości/położenia itp. - dla 260 os. (26 grup x 2 lata),
LEONARDO (30h) - warsztaty z drukarką 3D - dla 290 os. (29 grup x 2 lata),
VOYAGER (30h) - koło zainteresowań z j.ang - m.in. interaktywne zadania, zabawy, gry dydaktyczne, symulacyjne w j. ang., przygotowanie do konkursów, spotkania z native speakerami - dla 500 os. (50 grup x 2 lata),
REKINY BIZNESU (30h) - warsztaty z przedsiębiorczości - m.in. savior-vivre, autoprezentacja, negocjacje w biznesie, podstawy biznesu, opracowanie i symulacje pomysłów na biznes, gry dydaktyczne, zagadnienia dot. ekonomii, oszczędzania, inwestowania, zarządzania finansami - dla 200 os. (20 grup x 2 lata),
EFEKTYWNI (30h) - warsztaty efektywnego uczenia się - m.in. rozwój zdolności efektywnego uczenia się różnymi sposobami np. zakładki, liczbowe haki, metoda pokoju, mapy myśli, szybkiego czytania, alfabet cyfrowy, słów kluczy/zastępczych - dla 340 os. (34 grupy x 2 lata).

ZADANIE 3 - Tworzenie warunków do pracy metodą eksperymentu oraz zajęcia dodatkowe dla uczniów w ramach kół zainteresowań i warsztatów z wykorzystaniem metody eksperymentu, kształcące kompetencje kluczowe naukowo-techniczne w obszarze nauk przyrodniczych
Realizacja wskazanych poniżej bezpłatnych, pozalekcyjnych zajęć dodatkowych dla uczniów, rozwijających kompetencje kluczowe w zakresie nauk przyrodniczych, realizowanych z wykorzystaniem metody eksperymentu i zakup pomocy dydaktycznych na potrzeby tych zajęć:
KOPERNIK (30h) - koło zainteresowań geograficzno-astronomiczne - m.in doświadczenia, eksperymenty geograficzne, marsz na orientację w terenie, praca z mapą i busolą, wyznaczanie azymutu, budowa układu słonecznego, wpływ kosmosu na życie na Ziemi, technologie kosmiczne i ich związek ze środowiskiem - dla 320 os. (32 grupy x 2 lata)
EKSPERYMENT DARWIN (30h) - warsztaty rozwijające kompetencje z przyrody/biologii - dla 340 os. (34 grupy x 2 lata)
EKSPERYMENT EINSTEIN (30h) - warsztaty z fizyki - dla 230 os. (23 grupy x 2 lata)
EKSPERYMENT ATOM (30h) - warsztaty z chemii - dla 260 os. (26 grup x 2 lata)



ZADANIE 4 - Tworzenie warunków do kształcenia z wykorzystaniem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych oraz zajęcia dodatkowe rozwijające kompetencje kluczowe cyfrowe
Realizacja wskazanych poniżej bezpłatnych, pozalekcyjnych zajęć dodatkowych dla uczniów, rozwijających kompetencje cyfrowe i utworzenie oraz doposażenie 14 przenośnych pracowni komputerowych w szkołach (liczba utworzonych pracowni: PSP2 - 1 szt., PSP3 - 2 szt., PSP4 - 1 szt., PSP5 - 1 szt., PSP7 - 2 szt., PSP9 - 1 szt., PSP11 - 2 szt., PSP12 - 2 szt., ZSO2 - 2 szt.):
TIKI-TAK! (30h) - warsztaty rozwijające kompetencje cyfrowe - m.in korzystanie z narzędzi TIK w szkole, domu, procesie uczenia się, możliwości techniczne mobilnej pracowni komputerowej, obsługa sprzętu, rozwiazywanie problemów za pomocą TIK, bezpieczeństwo/zagrożenia w cyberprzestrzeni, cyberprzemoc, świat wirtualny a rzeczywisty, odpowiedzialność za treści umieszczane w sieci - dla 240 os. (24 grupy x 2 lata).

ZAPEWNIAMY:
Lepsze przygotowanie do kontynuacji nauki na dalszych etapach kształcenia.
Kształtowanie kompetencji kluczowych.
Pracę na zajęciach metodami aktywnymi/aktywizującymi (np. metodą eksperymentu, metodą projektu, z wykorzystaniem gry dydaktycznej itp.).
Realizację wsparcia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczestników.
Realizację zajęć dla uczniów w małych grupach - 8-10 os.

REKRUTACJA
Rekrutacja na zajęcia dodatkowe dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli, przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2018/2019, prowadzona będzie w okresie od 28 września 2018 r. do 12 października 2018 r., zgodnie z Regulaminem Rekrutacji i Udziału w Projekcie oraz zasadą równości szans kobiet i mężczyzn i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Informacje o rekrutacji można uzyskać u wychowawców klas i Dyrektorów szkół biorących udział w Projekcie, a także w Biurze Projektu w Urzędzie Miasta Stalowej Woli. Nauczyciele składają wypełnione dokumenty rekrutacyjne w sekretariacie szkoły. Uczniowie składają wypełnione dokumenty rekrutacyjne u wychowawców klas.

REGULAMIN REKRUTACJI I UDZIAŁU W PROJEKCIE (pobierz plik)

Wzory dokumentów rekrutacyjnych dla NAUCZYCIELA:
   Karta uczestnika projektu - NAUCZYCIEL
(pobierz plik)
   Oświadczenie 1 RODO WUP nauczyciel 
(pobierz plik)
   Oświadczenie 2 RODO UM nauczyciel 
(pobierz plik)

Wzory dokumentów rekrutacyjnych dla UCZNIA:

    Karta uczestnika projektu - UCZEŃ (pobierz plik)
    Oświadczenie 1 RODO WUP uczeń (pobierz plik)
    Oświadczenie 2 RODO UM uczeń (pobierz plik)

INFORMACJE O PROJEKCIE
URZĄD MIASTA STALOWA WOLA
ul. Wolności 9, pok. nr 34
37 - 450 Stalowa Wola
tel. 15 643 35 82
asiwek@stalowawola.pl
mtonderys@stalowawola.pl
mturek@stalowawola.pl
Osoby do kontaktu: Arleta Siwek, Małgorzata Kotwica-Tonderys, Monika Turek

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W PROJEKCIE

27/09/2018
Koszt obiadów za listopad 2018 r.

Koszt obiadów w listopadzie 2018 r. wynosi:
19 dni  x  3,00 zł  =  57,00 zł

Bloczki obiadowe wydawane będą na jadalni

Wpłaty za obiady należy dokonać przelewem od  1 do 7 listopada  2018r. Brak wpłaty w wyznaczonym terminie może skutkować zawieszeniem wydawania posiłków



Przypominamy, że do godziny 8.00 należy zgłaszać nieobecność dziecka na obiedzie

Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych


Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych:

02 listopada 2018;

02 maja  2019;

15,16,17 kwietnia 2019.

"STALOWA SOWA - Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola"

Prezydent Miasta Stalowej Woli zaprasza do udziału w projekcie pod nazwą
"STALOWA SOWA - Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola"

Informacja o projekcie i rekrutacji

Ważna informacja dla rodziców dotycząca obiadów w szkole

W związku  z centralizacją VAT, od 1 stycznia 2017 r. wpłaty za obiady należy dokonywać wyłącznie przelewem na konto szkoły

Uwaga! Bardzo ważne.
Pierwszej wpłaty należy dokonywać od  1 stycznia 2017 r. 
Nie należy dokonywać  wpłat w miesiącu grudniu 2016 r.

Konto szkoły do wpłat za obiady:
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3, ul. Wyszyńskiego 14, 37-450 Stalowa Wola
PKO BP 56 1020 4913 0000 9802 0117 6734
tytułem: wpłata za obiady, za miesiąc .................... rok .............; ...................................................
                                                                                                            imię i nazwisko ucznia, klas
WSZELKICH DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELA  SEKRETARIAT SZKOŁY.

Druk deklaracji znajduje się w sekretariacie szkoły lub do pobrania tutaj.

Klasa Data Godzina Nr sali
1a 11.09.2018. 1700 2
1b 11.09.2018. 1700 10
1c 11.09.2018. 1700 11
1d 11.09.2018. 1700 18
2a 11.09.2018. 1700 19
2b 11.09.2018. 1700 17
2c 11.09.2018. 1700 16
3a 11.09.2018. 1800 19
3b 11.09.2018. 1700 20
4a 12.09.2018. 1700 11
4b 12.09.2018. 1700 18
4c 12.09.2018. 1700 15
4e 12.09.2018. 1700 16
4f 12.09.2018. 1700 17
5a 12.09.2018. 1700 23
5b 12.09.2018. 1700 22
5c 12.09.2018. 1700 24
5d 12.09.2018. 1700 26
6a 12.09.2018. 1800 25
6b 12.09.2018. 1800 23
6c 12.09.2018. 1800 22
6d 12.09.2018. 1800 24
7a 11.09.2018. 1800 20
7b 11.09.2018. 1800 25
7c 11.09.2018. 1800 17
7d 11.09.2018. 1800 26
8a 11.09.2018. 1800 21
8b 11.09.2018. 1800 27
8c 11.09.2018. 1800 22
8d 11.09.2018. 1800 16
DYŻUR NAUCZYCIELI
24 X 2018, godz. 1700 - 1800

Dyżury nauczycieli organizowane są w każdy ostatnią środę miesiąca, z wyjątkiem miesięcy, w których odbywają się zebrania z rodzicami.
Zastrzegamy sobie możliwość wprowadzenia zmian w terminach przeprowadzania dyżurów, wynikających ze spraw bieżących.
Informacje o dyżurach, jak i o ewentualnych odstępstwach od comiesięcznej reguły będą przekazywane uczniom oraz zamieszczane w tym miejscu ze stosownym wyprzedzeniem
Dyrektor Szkoły:

Elżbieta Sudoł - Wasyliszyn

Zastępcy:

Alicja Mulkiewicz - Kozłowska
Dorota Skrzypek - Gajda

Kierownicy i dyrektorzy w historii naszej szkoły

Józef Lebedowicz 1959 - 1967
Antoni Szczykutowicz 1967 - 1972
Alina Krocz 1972 - 1975
Maria Dąbek-Stós 1975 - 1982
Barbara Pełka 1982 - 1988
Danuta Strzyżowska 1988 - 1989
Barbara Markiewicz-Zebzda 1989 - 1999
Anna Łątkowska 1999 - 2000
Elżbieta Sudoł-Wasyliszyn 2000

Nauczyciele:

Nazwisko, imię Przedmiot
Kosidlak Małgorzata Biologia
Błazejowska - Biniek Róża Chemia
Herdzik Bożena Edukacja wczesnoszkolna
Janik Marta Edukacja wczesnoszkolna
Jankowska Renata Edukacja wczesnoszkolna
Ji Izabela Edukacja wczesnoszkolna
Kandefer Grażyna Edukacja wczesnoszkolna
Kowalczyk Bożena Edukacja wczesnoszkolna
Mierzyńska Renata Edukacja wczesnoszkolna
Myśliwiec Anna Edukacja wczesnoszkolna
Sieczkoś Halina Edukacja wczesnoszkolna
Winogrodzka Elżbieta Edukacja wczesnoszkolna
Ziajka Renata Edukacja wczesnoszkolna
Czupkowska Agata Fizyka
Magnuszewska Regina Geografia
Szwedo Sebastian Historia
Ziółkowski Roman Historia
Mulkiewicz- Kozłowska Alicja Informatyka
Markowicz Ewa Język Angielski
Nowak Karolina Język Angielski
Piłat Łukasz Język Angielski
Wędroch Wiktor Język Angielski
Romaniak Anna Język Angielski
Będkowska Edwarda Język Niemiecki
Krawczyk - Bojarska Joanna Język Polski
Czerwonka Ewa Język Polski
Stec Irena Język Polski
Wąsik Ewa Język Polski
Gujda Mariola Matematyka
Hodór Iwona Matematyka
Kupiec Anna Matematyka
Żurawski Wiesław Matematyka
Partyka Anna Muzyka
Mroczek Jolanta Nauczyciel - bibliotekarz
Laskowska Monika Pedagog szkolny
Maślach Tadeusz Pedagog szkolny
Kozioł Ewa Plastyka
Florek Aneta Plastyka / technika
Skrzypek - Gajda Dorota Przyroda
Wędroch Monika Przyroda / Biologia
Chmielowiec Józefa Religia
s. Adamczyk Elżbieta Religia
s. Węglarz Elżbieta Religia
Gierak Dorota Wychowanie fizyczne
Kaczyńska Magdalena Wychowanie fizyczne
Karlik Artur Wychowanie fizyczne
Wasyliszyn Andrzej Wychowanie fizyczne
Makowski Ireneusz Wychowanie fizyczne
Buksińska Renata Wychowanie przedszkolne
Czerwińska Iwona Wychowawca świetlicy
Krysa Ewelina Wychowawca świetlicy
Kusiowska Katarzyna Wychowawca świetlicy
Małek Anna Wychowawca świetlicy
Sałek Ewa Wychowawca świetlicy
Bielak Maria Wychowawca świetlicy / Informatyka
PREZYDIUM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2017/2018

Burdzy Patrycja
Frączek Natalia
Oczak Kinga
Podlasek Karol

PREZYDIUM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2016/2017


Sylwia Ignarska
Natalia Kochan
Agata Tabor
Aleksandra Wach

PREZYDIUM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2015/2016


Ciesielska Dominika 6b
Dąbrowski Miłosz 5a
Zawada Olga 5d
Żybura Jakub 6a

PREZYDIUM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2013/2014

Aleksander Basak VIa
Kacper Urban VIb
Patrycja Machajska Va
Konrad Oczak Vc
Mateusz Pawłowski IVb

PREZYDIUM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2012/2013


Bartosz Pałka VI d
Natalia Basińska VI a
Zuzanna Oleksy VI b
Ewelina Majkrzak 6 d

PREZYDIUM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2011/2012

Stepańczak Matylda
Oleksy Zuzanna       
Ozga Jakub
     Grzesiuk Martyna       
Pawłowska Natalia
Prezydium Rady Rodziców 2017/2018
Artur Szczęsny - przewodniczący
Magdalena Chramęga - zastępca przewodniczącego
Jolanta Sobieska -skarbnik
Agnieszka Kołacz - sekretarz
Beata Bober- członek

W czerwcu roku 1987 Papież Jan Paweł II będąc na Westerplatte powiedział:
"Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar zadań, które trzeba podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można zdezerterować.
Wreszcie - jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte, w sobie i wokół siebie. Tak, obronić dla siebie i dla innych."
Słowa wielkiego Polaka są mottem, którym "Trójka" kieruje się na co dzień.
Świadectwem wielkiego trudu i pracy dyrektorów i nauczycieli są skrupulatnie prowadzone kroniki, będące prawdziwą kopalnią informacji o szkole. Dzień po dniu odnotowana jest ich praca w ciągu 50 lat.
Historia naszej szkoły splata się z historią miasta. W latach pięćdziesiątych do Stalowej Woli przybywali liczni nowi mieszkańcy i dlatego wybudowanie nowej placówki oświatowej stało się koniecznością. Dnia
1 września 1959 roku uroczyście otwarto Szkołę Podstawową nr 3 , która wyrosła dla odciążenia już dwóch istniejących szkół. Jej dziesięcioosobowym wówczas gronem nauczycielskim kierował pan Józef Lebedowicz. Cechą charakterystyczną nowo otwartej szkoły był fakt, że nie miała przypisanego obwodu - mogły do niej uczęszczać dzieci z całego miasta. Szkoła w środowisku stalowowolskim zdobyła szybko uznanie i cieszyła się bardzo dobrą opinią. Nauczyciele z pełną odpowiedzialnością i poświęceniem organizowali życie szkoły, a były to lata szczególne. Mimo narzucanych schematów i rygorów osiągnięciem Grona Pedagogicznego było to, że potrafiło rozbudzać i wpajać prawdziwe wartości patriotyczne, jednocześnie odkrywać przed młodzieżą prawdziwe karty przeszłości i kształtować poczucie dumy narodowej.
Ważnym momentem w życiu szkoły było otwarcie Izby Pamięci Narodowej w maju 1970 roku. Była to żywa lekcja historii dla uczniów i dla środowiska.
Nie sposób wymienić wszystkich osób pracujących w "Trójce". Przez pięćdziesiąt lat istnienia szkoły przewinęło się przez jej mury ponad 300 nauczycieli, w tym ponad 20 - tu to jej absolwenci. Wszyscy oni mieli i mają swój udział w wielkim dziele kształtowania umysłów i serc młodych ludzi.
Karty kroniki donoszą o doniosłym momencie w dziejach szkoły. 2 września 1974 roku nadano jej zaszczytne imię Bohaterów Westerplatte. Był to szczególny dzień dla naszych wychowanków, nauczycieli i rodziców. Wśród grona dostojnych osób, przedstawicieli władz oświatowych i wojewódzkich, gościem szczególnym był major Jan Gryczman - uczestnik walk na Westerplatte, który dokonał odsłonięcia pamiątkowej tablicy. Chlubne i zaszczytne imię Bohaterów Westerplatte wyznaczało kierunek zamierzeń , działań i zobowiązywało do realizacji wzniosłych celów. Od tego czasu Szkoła Podstawowa nr 3 szczególnie uroczyście obchodzi swoje święto patronalne. Każdego roku społeczność szkolna oddaje hołd bohaterskim Obrońcom Westerplatte. W szkole odbywają się uroczyste akademie o tematyce patriotycznej oraz konkursy wiedzy o Patronie szkoły.
Przewróćmy karty kroniki. 10 września 1977 roku Szkoła Podstawowa nr 3 za całokształt wyników nauczania i wychowania decyzją władz oświatowych jako pierwsza ze szkół w mieście otrzymała Sztandar. Ceremoniał wręczenia Sztandaru odbył się na przyszkolnym placu. Swą obecnością zaszczycili nas: Kurator Oświaty i Wychowania Antoni Szczykutowicz, przedstawiciele władz miasta i zakładów pracy. Słowa przyrzeczenia brzmiały:
"Honoru tego Sztandaru nie splamimy i pokładanych w nim nadziei nie zawiedziemy. Troska o honor tego Sztandaru to nasz największy obowiązek".
Od tego dnia Sztandar towarzyszył nam w najdonioślejszych momentach i najważniejszych szkolnych uroczystościach.
Powodem do dumy był też rok szkolny 1993/1994, kiedy to szkoła zajęła 9. miejsce w rankingu "Płomyczka" wśród stu najlepszych szkół podstawowych w Polsce.
Również w roku 1993 nasza szkoła została przyjęta do Klubu Szkół Westerplatte zrzeszającego ponad 150 szkół w Polsce noszących to imię. W ramach wykonywania zadań statutowych klubu "Trójka" utrzymuje stały kontakt z rodziną pana Bronisława Kochana, jedynego stalowowolanina walczącego na Westerplatte, a dwa lata po jego śmierci umieszczono na jego grobie "Znak Pamięci". Opieka nad grobem Westerplatczyka jest kontynuowana do chwili obecnej. Rokrocznie delegacja nauczycieli i młodzieży składa kwiaty i zapala znicz na tej ważnej dla nas mogile.
We wrześniu 1995 roku "Trójka" była organizatorem jubileuszowego, X Sympozjum Klubu Szkół Westerplatte. Zaszczycili nas wtedy swoją obecnością następujący żołnierze Westerplatte: pan Michał Pryczek, pan Wiktor Białous - Bielas i pan Stanisław Salwirak, którzy jeszcze raz opowiedzieli w prostych słowach o swej heroicznej walce we wrześniu 1939 roku. Możliwość rozmowy z Obrońcami Westerplatte była dla całej społeczności szkolnej wspaniałym i wzruszającym przeżyciem.
Delegacje nauczycieli i uczniów naszej szkoły rokrocznie biorą udział w sympozjach Klubu Szkół Westerplatte. Ostatnie sympozjum odbyło się we wrześniu2009 roku w Gdańsku i było połączone z obchodami 70 - tej rocznicy wybuchu II wojny światowej. Przedstawiciele naszej "Trójki" mieli okazję spotkać się między innymi z byłym Prezydentem Lechem Wałęsą, z najwyższymi władzami Kraju - Prezydentem i Premierem, z przedstawicielami państw europejskich. Nasz szkolny Poczet Sztandarowy towarzyszył Prezydentowi Polski, panu Lechowi Kaczyńskiemu podczas składania kwiatów przed bramą Stoczni Gdańskiej i na Placu Trzech Krzyży.
Wróćmy jednak do chlubnych kart historii szkoły. Nasi uczniowie w 1998 roku wzięli udział w ogólnopolskim projekcie pt. "Młodzieżowe Działania Obywatelskie" dotyczące ochrony środowiska. Opracowanie dotyczyło nielegalnych wysypisk śmieci w Stalowej Woli. Zaprezentowane  w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej wzbudziło duże zainteresowanie, a pisała o tym "Gazeta Wyborcza".
"Trójka" od 1997 roku jako pierwsza i jedyna wtedy szkoła w Stalowej Woli realizowała program "Sokrates - Comenius" współpracując ze szkołami we Włoszech, Anglii, Finlandii i Węgrzech. Podczas wizyt w Albiano Magra, Miszkolcu, Vunijarwi nauczyciele zaprezentowali liczne materiały poświęcone polskim tradycjom i obyczajom. Rewizyta dyrektorów zaprzyjaźnionych szkół odbyła się w maju 2001 roku. Atrakcją było poznanie przez nich regionu oraz możliwość obserwacji funkcjonowania naszej szkoły.
W ostatnich latach kontynuacją projektu doskonalenia metod pracy i dzielenia się doświadczeniem są spotkania w ramach Sieci Liderów Demokratycznych Szkół. W marcu 2009 roku odbyła się wizyta  w Stanach Zjednoczonych w stanie Ohio, w której brała udział nasza pani dyrektor Elżbieta Sudoł - Wasyliszyn oraz nauczycielka języka angielskiego, Anna Romaniak. Głównym celem wizyty , ufundowanej przez amerykański Wydział Edukacji, była wymiana pomysłów, poglądów i doświadczeń związanych z reformą w obu krajach, której celem jest rozwijanie kompetencji społecznych
 i odpowiedzialności wśród młodych ludzi. Ta produktywna i udana wizyta była niezapomnianą okazją, aby poznać pracę amerykańskich nauczycieli, jak również dokonać refleksji, które rozwiązania można zastosować w naszej szkole.
Uczniowie "Trójki" chętnie uczestniczą w licznych konkursach szkolnych, miejskich, okręgowych, wojewódzkich i ogólnopolskich, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Są to konkursy interdyscyplinarne, artystyczne, teatralne, literackie, krasomówcze, matematyczne, sportowe i inne.
 Ukoronowaniem wysiłku nauczycieli i uczniów był rok szkolny 2007/2008, kiedy to Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Stalowej Woli zajęła I miejsce na Podkarpaciu w Finale Konkursów Przedmiotowych. Mogliśmy poszczycić się największą liczbą laureatów w całym województwie - było ich aż ośmiu. Oprócz ogromnej satysfakcji, taki wynik pozwolił naszym uczniom starać się o stypendium edukacyjne Prezydenta Miasta.
Nie można pominąć sukcesów szkoły w dziedzinie sportu. Wysiłek nauczycieli wychowania fizycznego koncentruje się na masowym uczestnictwie uczniów w imprezach sportowych. Wynikiem tego są wysokie lokaty szkoły osiągane między innymi  w Igrzyskach Młodzieży szkolnej, w Ulicznym Ogólnopolskim Biegu Niepodległości czy Sztafetowych Biegach Przełajowych. Świadectwem tych osiągnięć są liczne dyplomy i bogata kolekcja pucharów zdobytych we współzawodnictwie.
Od kilku lat wybierany jest w czerwcu najlepszy szóstoklasista, któremu nadajemy zaszczytny tytuł "Absolwenta Roku". Uczeń ten zostaje wyróżniony za swe wybitne osiągnięcia naukowe, wzorowe zachowanie oraz pracę na rzecz szkoły.
Od 12 już lat, rokrocznie, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 organizuje międzyszkolny konkurs ortograficzny "O Pióro Prezydenta", w którym uczestniczą reprezentacje wszystkich stalowowolskich podstawówek. Konkurs ten na stałe wpisał się w kalendarz imprez naszego miasta. Corocznie wybierany mistrz ortografii zdobywa Złote Pióro Prezydenta i ma prawdziwy powód do dumy, bowiem konkursowe dyktanda , których autorką od kilku lat jest pani Anna Garbaczowa, mają naprawdę wysoki stopień trudności.
W ciągu minionych 50 lat "Trójka" wypracowała bardzo bogaty ceremoniał szkolny. Stałą pozycję w życiu szkoły stanowią obchody Święta Edukacji Narodowej, Dnia Patrona Szkoły, Dnia Ziemi, Dnia Samorządu Uczniowskiego, Dnia Dziecka i Sportu Szkolnego, Koncerty Dzieci - Dzieciom, Pasowanie Pierwszoklasistów, Pożegnanie Szóstoklasistów. Do tradycji należą też obchody świąt narodowych, zabawy andrzejkowe, koncerty noworoczne, liczne lekcje otwarte dla rodziców. Bierzemy też udział w ogólnopolskich akcjach: Sprzątanie Świata, "Góra Grosza", czy "Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę".
Szkolny Program Wychowawczy koncentruje się na wszechstronnym harmonijnym rozwoju ucznia. Jego podstawą są uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie ma służyć rozwijaniu młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.
Z pełną odpowiedzialnością "Trójka" realizuje zadania opiekuńcze. Bardzo dobrze zorganizowana świetlica szkolna zapewnia uczniom atrakcyjne formy spędzania czasu. Dzieci mogą odrobić pracę domową pod okiem nauczycieli, pobawić się, porozmawiać na wiele interesujących tematów, wykonać ciekawą pracę plastyczną. W szkole działają też liczne koła zainteresowań: sportowe, komputerowe, plastyczne, teatralne, matematyczne, humanistyczne, dziennikarskie, ekologiczne, szachowe, gitarowe, wokalne. Podczas zajęć pozalekcyjnych nasi uczniowie poszerzają swą wiedzę oraz uczą się, jak kulturalnie i dobrze zorganizować swój wolny czas.
Innowacją dydaktyczną ostatnich lat jest udział w projekcie "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy", współfinansowany przez Unię Europejską. Głównym celem projektu jest wspieranie rozwoju dziecka na wszystkich poziomach poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych
w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardena i dotyczy uczniów klas pierwszych.
Mówiąc o szkole, trudno pominąć pracę biblioteki szkolnej, która jest centrum informacji i samokształcenia - posiada bogaty księgozbiór - ok. 27 tysięcy woluminów oraz 4 stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu.
Dużo miejsca w szkolnej działalności zajmuje turystyka. Uczniowie chętnie uczestniczą w licznych wycieczkach krajoznawczych, rajdach, wycieczkach rowerowych, kuligach, zielonych i białych szkołach. Powodzeniem cieszą się też wyjazdy na spektakle do lubelskich i rzeszowskich teatrów oraz wizyty w Muzeum Regionalnym.
Wszyscy staramy się, aby w naszej szkole panowała atmosfera wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączona jednocześnie z konsekwencją wymagań.
 
Joanna Krawczyk - Bojarska

Dnia 2 września 1974 roku nadano Szkole Podstawowej nr 3 zaszczytne imię Bohaterów Westerplatte. Był to szczególny dzień dla naszych wychowanków, nauczycieli i rodziców. Wśród grona dostojnych osób, przedstawicieli władz oświatowych i wojewódzkich, gościem szczególnym był major Jan Gryczman - uczestnik walk na Westerplatte, który dokonał odsłonięcia pamiątkowej tablicy.
Chlubne i zaszczytne imię Bohaterów Westerplatte wyznaczało kierunek zamierzeń , działań i zobowiązywało do realizacji wzniosłych celów. Od tego czasu Szkoła Podstawowa nr 3 szczególnie uroczyście obchodzi swoje święto patronalne. Każdego roku społeczność szkolna oddaje hołd bohaterskim Obrońcom Westerplatte. W szkole odbywają się uroczyste akademie o tematyce patriotycznej oraz konkursy wiedzy o Patronie szkoły.
Na rozwadowskim cmentarzu znajduje się miejsce spoczynku, pochodzącego z naszych stron, jednego z obrońców Westerplatte - ś.p. ppor. Bronisława Kochana. Czcząc jego pamięć, uczniowie PSP 3 co roku zapalają tam symboliczne znicze i składają kwiaty.
Święto Komisji Edukacji Narodowej w PSP nr 3, czyli popularny Dzień Nauczyciela miał w 2009. roku wyjątkową  oprawę. Złożyły się na nią uroczystości związane z obchodami Jubileuszu 50 - lecia istnienia Szkoły.
W godzinach porannych odbyła się w bazylice mniejszej pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski msza święta w intencji PSP nr 3 w Stalowej Woli. Wzięli w niej udział nasi uczniowie, grono pedagogiczne, a także zaproszeni goście.
W kazaniu podkreślono rolę szkoły w przekazywaniu młodym pokoleniom wielowiekowego dorobku cywilizacji ludzkiej, a także w kształtowaniu systemu wartości etycznych, moralnych i społecznych, bez których sama wiedza jest bezwartościowa i bezużyteczna.
Następnym punktem obchodów Jubileuszu była część artystyczna, przedstawiona przez uczniów Szkoły w Spółdzielczym Domu Kultury. Uroczystość została uświetniona obecnością przedstawicieli władz miasta, gminy i powiatu, byłych pracowników oraz absolwentów Szkoły. Padło wiele ciepłych slow, życzeń pomyślności na następne 50 lat. Wszyscy zgromadzeni byli pod dużym wrażeniem poziomu  artystycznego, słowno - muzycznego spektaklu zatytułowanego "50 lat historii PSP nr 3..., czyli kartki z kalendarza", przygotowanego przez uczniów i nauczycieli naszej Szkoły.

Sebastian Szwedo
LEKCJE INTERAKTYWNE
POLSKA - OD PIASTÓW DO WSPÓŁCZESNOŚCI (960-2004) - MAPA SZCZEGÓŁOWA
INTERAKTYWNA MAPA GRANIC POLSKI OD X DO XXI WIEKU - ANIMACJA ZMIAN TERYTORIUM

WCZORAJ I DZIŚ 4

WCZORAJ I DZIŚ 7

Rozdział I. Europa po kongresie wiedeńskim.

1. Kongres wiedeński
2. Rewolucja przemysłowa
3. Nowe idee polityczne
4. Przeciwko Świętemu Przymierzu

Powtórzenie wiadomości.

Rozdział II. Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim.

1. Po upadku Księstwa Warszawskiego
2. W Królestwie Polskim
3. Powstanie listopadowe
4. Wielka Emigracja
5. Ziemie polskie po powstaniu listopadowym
6. Wiosna Ludów na ziemiach polskich
7. Kultura polska doby romantyzmu

Powtórzenie wiadomości

Rozdział III. Europa i świat po Wiośnie Ludów.

1. Stany Zjednoczone w XIX wieku
2. Zjednoczenie Włoch i Niemiec
3. Kolonializm w XIX wieku
4. Rozwój nowych ruchów politycznych
5. Postęp techniczny i zmiany cywilizacyjne
6. Kultura przełomu XIX i XX wieku

Powtórzenie wiadomości

Rozdział IV. Ziemie polskie po Wiośnie Ludów.

1. Ziemie polskie przed powstaniem styczniowym
Biblioteka PSP 3 może pochwalić się nie tylko bogatym księgozbiorem, wspomagającym i uzupełniającym proces dydaktyczno - wychowawczy. Jest także centrum multimedialnym naszej szkoły, wyposażonym w nowoczesny sprzęt komputerowy oraz dostęp do Internetu.
Uczniowie naszej szkoły chętnie korzystają z takich form zdobywania wiedzy i umiejętności, które obok tradycyjnej książki są we współczesnym świecie coraz bardziej istotnym źródłem informacji.


Świetlica obejmuje opieką uczniów klas 1 - 3, oraz dzieci nie zapisane do świetlicy, które czekają na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań, zajęcia indywidualne), nie uczestniczą w lekcjach religii czy zajęciach na basenie.
Świetlica funkcjonuje w godzinach 6.30-16.00. Harmonogram dnia jest elastyczny i dostosowany do potrzeb dzieci. Uwzględnia wszystkie zajęcia pozalekcyjne, posiłki, czas przeznaczony na odrabianie zadań domowych, odpoczynek, zabawy dowolne według zainteresowań oraz przebywanie dzieci na powietrzu.
Uczniowie, oprócz codziennych zabaw i zajęć tematycznych realizowanych według miesięcznych planów pracy świetlicy, są również objęci opieką wychowawców świetlicy podczas obiadów oraz przerw w oczekiwaniu na różnego rodzaju zajęcia dodatkowe. Zajęcia prowadzone są przez trzech wychowawców.
W świetlicy duży nacisk kładziemy na zajęcia plastyczne, ponieważ wysiłek twórczy może dać dobre efekty terapeutyczno - wychowawcze. Zajęcia plastyczne w świetlicy szkolnej cieszą się dużą popularnością, tym bardziej, że zgromadzone prace umieszczamy na wystawach, które dekorują świetlicę, korytarze szkolne i jadalnię.
Proponujemy dzieciom między innymi: rysowanie, kolorowanie, malowanie, wyklejanie, wydzieranie, modelowanie, kolaż, frottage, haftowanie, Iris holding, quilling, malowanie rolkami, malowanie palcami oraz inne niekonwencjonalne metody.
W ramach zajęć w świetlicy szkolnej uczniowie uczestniczą także w zajęciach kółka komputerowego.
W świetlicy prowadzone są również zajęcia z elementami socjoterapii:
arteterapia (wykorzystanie muzyki, tańca, poezji, dramatu - teatru);
muzykoterapia (korzystanie z własnego głosu, instrumentów muzycznych lub nagrań);
biblioterapia (wykorzystanie literatury - książek, publikacji literackich, albumowych);
ćwiczenia relaksacyjno kompensacyjne;
Dzieci korzystają z wybranych audycji telewizyjnych, uczestniczą w zajęciach komputerowych, odwiedzają bibliotekę szkolną i Miejską Bibliotekę Publiczną.
Do stałego repertuaru przygotowywanych przez nas imprez weszły już pasowanie na Świetlika, zabawa andrzejkowa połączona z wróżbami, zabawa karnawałowa. Kontynuowane są działania w ramach akcji Cała Polska czyta dzieciom, organizujemy konkursy świetlicowe z różnych dziedzin aktywności.
Dysleksja rozwojowa
Monday, August 28, 2017
Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu;
DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma.
Zaburzenia te zazwyczaj współwystępują ze sobą, charakterystyczne jest również to, że zmieniają one swoją postać wraz z wiekiem dziecka, jedne ustępują, inne nasilają się.
Objawy dysleksji rozwojowej zmieniają się na poszczególnych etapach rozwoju i edukacji. Inne są w okresie poprzedzającym naukę , odmienne w okresie nauczania początkowego, a jeszcze inne na poziomie starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Dysleksja nie ustępuje samoistnie, należy ją postrzegać jako problem całego życia, stąd u osób dorosłych też obserwuje się jej charakterystyczne symptomy.
Objawy tzw. ryzyka dysleksji można zauważyć już w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:
O    dziecko jest mało sprawne ruchowo w całym ciele - słabo biega, skacze, ma trudności w utrzymaniu równowagi, kiepsko jeździ na rowerze, hulajnodze, wrotkach, łyżwach, nartach, nie potrafi dobrze chodzić po linii, stać na jednej nodze, zdając sobie sprawę ze swoich trudności stroni od zabaw ruchowych z innymi dziećmi, nie lubi lekcji wychowania fizycznego, czy też innych zajęć wymagających nauki układów gimnastycznych lub tanecznych, jego ruchy są mało płynne, jest niezręczne w zabawach z piłką, nie umie rzucać, łapać i kopać piłki,
O    ma duże trudności w precyzyjnych ruchach dłoni i palców - wciąż nie potrafi opanować w pełni czynności samoobsługowych, a w tym ubrać się, umyć, zjeść, nie umie sprawnie zapiąć guzików, zawiązać sznurowadeł, posługiwać się sztućcami, często upuszcza przedmioty,
O    dziecko brzydko rysuje, wolno pisze, nie lubi tego robić, prace są często podarte, poplamione, pogniecione, zeszyty są niestaranne, mają dużo skreśleń, znaki wychodzą poza liniaturę, dziecko nieprawidłowo trzyma długopis, ołówek, kredkę - zbyt mocno naciska na papier i stąd szybko się męczy, jego prace plastyczne w większości składają się z linii prostych, niezgrabnie trzyma nożyczki - szarpie papier,
O    ma problemy w układaniu mozaiki, klocków, trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów, trudności w układaniu obrazków i elementów według wzoru, nie potrafi wskazać szczegółów różniących dwa obrazki, z trudem odróżnia podobne kształty lub identyczne znajdujące się w innej pozycji, czy też kolejności,
O    dziecko ma wadliwą wymowę - przekręca, przestawia człony wyrazu, myli podobne głoski, nie potrafi tworzyć rymów, nie potrafi rozróżnić głoski, sylaby,
O    ma trudności z zapamiętaniem nazw, dni tygodnia, pór roku, nazw kolejnych posiłków, dat, godzin, liczb, kolejności liter w alfabecie, tabliczki mnożenia, wierszyków, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie, bądź polecenia złożonego, nie potrafi szybko wymienić nazw jednej serii, powtórzyć szeregu słów,
O    wykazuje problemy w orientacji w czasie,
O    dziecko jest oburęczne, bądź też jeszcze słabo przeważa u niego jedna ręka - używa na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki do tych samych codziennych czynności,
O    ma trudności z pokazaniem na sobie części ciała, myli prawą i lewą rękę, nogę, oko, mylą mu się kierunki, nie potrafi określić położenia przedmiotów względem siebie.
Objawy dysleksji mogą zostać zauważone zbyt późno, jeśli rodzice i nauczyciele nie znają problemu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, a symptomy ryzyka dysleksji traktowane są jako typowe zachowania małego dziecka, z których samoistnie się "wyrasta".
Jeżeli wyżej wymienione symptomy oraz trudności w czytaniu i pisaniu utrzymują się w klasie drugiej pomimo pomocy rodziców w domu i właściwej pracy nauczyciela w szkole, konieczne jest badanie diagnostyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jedną z przyczyn tych objawów i trudności może być dysleksja rozwojowa.

Ćwiczenia do pracy z dzieckiem dyslektycznym w domu
Monday, August 28, 2017
WIEK PRZEDSZKOLNY (3-5 lat)
Przygotowanie dziecka do nauki pisania wymaga harmonijnego rozwoju rozmaitych sprawności, które kształtują się przede wszystkim w toku zabawy. Oprócz najrozmaitszych zabaw ruchowych i konstrukcyjnych, niezwykle ważną rolę w przygotowaniu dziecka do nauki pisania odgrywa szeroko rozumiana twórczość plastyczna.
Oto kilka przykładowych ćwiczeń i form zabaw z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
1.      Orientacja w kierunkach przestrzennych:
O  różnicowanie prawej i lewej strony;
O  ćwiczenia orientacji w schemacie ciała;
O  chodzenie po wąskiej ławeczce, po narysowanej kredą linii;
O  chodzenie na wprost ze skręcaniem na dany sygnał w prawo i w lewo;
O  biegi slalomowe;
O  rzucanie piłką naprzemiennie prawą i lewą ręką.

2.      Rozwijanie sprawności percepcyjno-motorycznych:
O  rzucanie do celu;
O  rzucanie i łapanie piłki;
O  gra w bierki, pchełki;
O  obrysowywanie szablonów;
O  malowanie farbami dużych kształtów;
O  malowanie motywów ornamentalnych, np. wzorów serwetek, talerzyków...;
O  kreślenie pędzlem, węglem na dużych arkuszach, palcem, patykiem na tacach z piaskiem;
O  lepienie z plasteliny;
O  mozaiki, układanki, kolorowe klocki, budowanie kompozycji wg wzoru;
O  zabawa "co tu się zmieniło", gdzie dziecko obserwuje otoczenie (zapamiętuje układ przedmiotów leżących na stole), następnie po zamknięciu przez nie oczu zmieniamy coś szczególnego - dziecko określa, co się zmieniło.

Ćwiczenia w znacznej mierze mają charakter profilaktyczny, ich celem jest zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce czytania i pisania.
Stosujemy je również w przypadku dzieci starszych z głębszymi deficytami rozwojowymi.

WIEK SZKOLNY (powyżej 7 roku życia)

1.      Ćwiczenia percepcji słuchowej:
O  powtarzanie wyrazów, krótkich zdań, opowiadań;
O  wymienianie jak największej liczby wyrazów zaczynających się lub kończących na określoną głoskę,
O  tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby;
O  łączenie sylab, głosek podanych ze słuchu;
O  podawanie głoski ze względu na jej lokalizację (pierwsza, druga, ostatnia);
O  powtarzanie (tworzenie) par słów opozycyjnych, np.: bary- pary, głos - kłos, data - tata.
2.      Ćwiczenia percepcji wzrokowej:
O  uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach;
O  szukanie różnic i podobieństw miedzy obrazkami;
O  wyodrębnianie liter w wyrazach, podkreślanie ich barwnym ołówkiem;
O  tworzenie wyrazów rozpoczynających się od liter najczęściej mylonych: n-u-m; d-p-b; p-g;
O  składanie pociętych liter, wyrazów wg wzoru;
O  tworzenie tekstu z rozsypanki wyrazowej, zapisywanie zdań.

3.      Ćwiczenia sprawności manualnej:
O  malowanie farbami dużych kształtów oraz ich zamalowywanie;
O  malowanie farbami (pędzlem, palcem, pęczkiem waty) celem wyrabiania właściwego nacisku;
O  rysowanie przez kalkę techniczną;
O  pogrubianie konturów, obwodzenie po śladach linii, pojedynczych szlaków, obrazków, figur geometrycznych;
O  wycinanie po liniach prostych, falistych, łamanych;
O  łamanki papierowe (łódka, samolot, czapka).

Wskazówki do pracy z dzieckiem leworęcznym.

1.      Kształtowanie prawidłowej postawy ciała i ruchów podczas zajęć, gdyż warunkuje to poziom graficzny pisma;
2.      Światło powinno padać na zeszyt z przodu od strony prawej;
3.      Zeszyt podczas pisania powinien być ułożony ukośnie, nachylony w prawą stronę, aby uniknąć w przyszłości wad postawy (lewy górny róg skierowany ku górze);
4.     Dziecko powinno regulować dowolnie kąt nachylenia zeszytu, gdyż to pozwala mu na kontrolowanie czynności pisania;
5.     Zadbać o prawidłowy układ dłoni, nadgarstka, przedramienia, tj.: dłoń wraz z nadgarstkiem stanowić powinna przedłużenie przedramienia; dłoń i palce trzymające pióro powinny znajdować się poniżej liniatury, aby nie zasłaniały zapisywanego tekstu.

Odrabianie lekcji - rodzinne pole bitwy
Monday, August 28, 2017
Każdego dnia w wielu rodzinach na świecie toczy się walka między rodzicami i dziećmi o to, aby odrobiły lekcje. Dzieci uchylają się od tego, jak mogą. Robią to na ostatnią chwilę, a więc byle jak i niestarannie, chyba że rodzice stoją nad nimi i pilnują. Coraz częściej się zdarza, że nie robią tego wcale. Sytuacja taka wywołuje wiele awantur i wzajemnych pretensji. Jeśli w rodzinie jest kilkoro dzieci w wieku szkolnym, sytuacja jest nie do pozazdroszczenia. Rodzice zamartwiają się myślami o ich przyszłości. Czy można coś zrobić, aby czynność ta nie była udręką dla wszystkich zainteresowanych stron?
Powrót ze szkoły w wielu przypadkach wygląda tak samo. Dziecko po wielogodzinnych zajęciach w szkole, w domu najchętniej włącza gry wideo, komputer lub telewizor, i wcale nie ma ochoty siadać do lekcji. Jeśli nie ma takich możliwości, wychodzi na podwórko.
Rodzic, wracający zmęczony z pracy, może mieć nadzieję, że tym razem na pytanie - Lekcje odrobione? otrzyma odpowiedź, że już dawno. Może mieć nadzieję, ale zazwyczaj na nadziei się kończy. Aby dzieci z własnej woli zdobyły się na wysiłek samodzielnego odrobienia lekcji, trzeba czegoś więcej, trzeba nastawienia na realizację pozytywnych celów i zadań. Zadanie domowe należy uznać za ćwiczenie mające na celu doskonalenie umiejętności nabytych w szkole. Główny cel jest następujący: dzieci powinny odrabiać zadanie domowe przy jak najmniejszej pomocy ze strony rodziców.
Zadanie domowe uczy ważnych rzeczy, takich jak: samodyscyplina, samodzielność, umiejętność gospodarowania czasem. Rodzic powinien być jedynie konsultantem, a nie wykonawcą zadania domowego. Dzieci na pewno spróbują narzucić rodzicom właśnie rolę wykonawcy, ale mądrzy dorośli nie dają się w to wplątać. Dla własnego dobra należy wprowadzić w życie taki plan, aby dziecko wzięło na siebie odpowiedzialność za odrabianie lekcji.

W jaki sposób pomóc?
O     Zapewnij dziecku spokojne miejsce do odrabiania lekcji. Ogranicz oglądanie telewizji, wyłącz telefon, usuń inne bodźce, które mogą przeszkadzać.
O     Pozwól dziecku na przerwy w odrabianiu lekcji. Niech chwile zabawy stanowią przerwę w 10 - 15 minutowych sesjach.
O     Podziel zadania na mniejsze fragmenty. Dostosuj je do możliwości swojego dziecka.
O     Codziennie sporządzajcie listy spraw do załatwienia. Niech Twoje dziecko zaznacza każde wykonane zadanie.
O     Pomóż dziecku w organizacji. Trzymaj jego szkolne przybory w jednym miejscu. Daj mu kalendarz, w którym będzie zapisywać zadane prace domowe.
O     Wyznacz określony czas na odrabianie lekcji. Tuż po szkole, po kolacji, przed oglądaniem telewizji, o czwartej i tak dalej.
O     Opracuj metodę odrabiania lekcji. Na przykład dziecko może najpierw odrabiać najtrudniejsze zadania albo uczyć się przed odrabianiem zadań pisemnych. Przekonaj się, jaka metoda sprawdza się najlepiej.
O     Daj dziecku zegarek, żeby uświadamiało sobie upływ czasu.
O     Czasem sytuacja wymaga, aby zawrzeć z dzieckiem swoistą umowę. Należy przekonać dziecko, że odrobienie zadania domowego leży w jego interesie. Jeśli nie chce robić tego z miłości do nauki, niech będzie to coś w rodzaju przepustki do różnych przywilejów i przyjemności. Wymaga to opracowania planu dostosowanego do możliwości konkretnej rodziny z czytelnymi regułami dla obydwu stron. Wymaga także czegoś bardzo trudnego - konsekwencji ze strony rodziców. Bez taryfy ulgowej z byle powodu.

10 zasad rodzicielskiego wychowania
Monday, August 28, 2017
Każdy rodzic jeszcze przed narodzeniem się dziecka, wyobraża sobie jakie ono będzie. Pragnie by było idealne, porównuje je z już znanymi wspaniałymi dzieciakami. Tymczasem każde dziecko jest niepowtarzalną, jedyną w swoim rodzaju osobowością. Dlatego rodzice mogą rozwijać wymarzone cechy z większym lub mniejszym skutkiem, w zależności od predyspozycji jakie przyniosło ze sobą na świat. Aby mieć wpływ na rozwój konkretnych cech dziecka, należy je obserwować i wprowadzać korekty. Aby móc je obserwować trzeba spędzać z nim wiele czasu: rozmawiać, dyskutować na każdy temat. W czasie wspólnej zabawy rodzic ma okazję słuchać tego, co mówi dziecko, a więc poznawać jego problemy, pomagać w dokonywaniu pierwszych trudnych wyborów. Tak wspomaga się budowanie atmosfery otwartości, zaufania i empatii. Dzieci nie czują się samotne, wiedzą, że mogą liczyć na pomoc i wsparcie ze strony swoich bliskich. Dzieci mają też wtedy możliwość obserwowania swoich rodziców w różnych sytuacjach życiowych. Zyskują wzorzec do naśladowania. Zachowanie rodziców ma ogromny wpływ na funkcjonowanie dziecka. O wiele bardziej prawdopodobne jest to, że dziecko będzie się zachowywało tak jak zachowuje się rodzic, niż tak jak rodzic każe się zachowywać.
Poznanie ulubionych rodzajów aktywności dziecka pozwoli rozwijać jego zainteresowania i racjonalnie zagospodarować czas wolny. Im więcej czasu zajmą młodemu człowiekowi zainteresowania, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zajmie się czymś, co może być dla niego niebezpieczne. Dlatego rodzice powinni wspierać, na wszelkie możliwe sposoby, rozwijanie zainteresowań swoich dzieci. Nie należy się przy tym zrażać częstymi zmianami i ciągłymi poszukiwaniami nowych zajęć. Dziecko szuka, sprawdza i dochodzi przez doświadczenie do tego, czym chciałoby się w życiu zajmować. Pozwólmy dziecku popełniać błędy nie tylko w wyborze zainteresowań, ale i w życiu codziennym. Zadaniem rodzica jest pomóc dziecku wyciągnąć wnioski z popełnionego błędu i zapobiec takim błędom, które mogą spowodować poważny uszczerbek w jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym. Pamiętać trzeba też o tym, że dziecko, które poniosło porażkę wymaga nie kary lecz wsparcia. Sama porażka była dla niego dostateczną karą. Karanie to trudna metoda wychowawcza, która rzadko przynosi pozytywne efekty. Dlatego kary należy stosować z wielką rozwagą, a jeżeli musimy ukarać niech to będzie pozbawienie dziecka przyjemności, czy odebranie na jakiś czas przywileju. Zawsze konieczna jest rozmowa, która wyjaśni nasze zdenerwowanie i niezadowolenie z zachowania dziecka. Niektóre, drobne przewinienia nie są warte, by angażować swoją energię w karanie (np. bałagan na biurku), wystarczy zwrócenie uwagi. Lepszym rozwiązaniem jest dostrzeżenie i pochwalenie wtedy, gdy dziecko zachowa się zgodnie z naszymi oczekiwaniami (posprząta biurko bez upominania). Przyniesie to lepszy efekt, gdyż dzieciom bardzo zależy na pochwałach, mają one charakter motywujący. Nagroda w formie pochwały powoduje wzmocnienie pożądanych zachowań. Stosowanie pochwał, nagród i pozytywnych określeń w stosunku do dziecka pozwala mu budować swój pozytywny wizerunek, kształtować wysoki poziom samooceny. Sukcesy należy doceniać, drobne porażki można ignorować, gdyż są one karą same w sobie. Bywają jednak momenty, w których rodzic musi interweniować. Dzieje się tak, gdy problem jest za trudny by rozwiązało je dziecko bez odpowiedniego doświadczenia, w dodatku problem ten zagraża jego bezpieczeństwu. Dzieci muszą wiedzieć, że istnieją granice dla ich postępowania oraz podejmowania samodzielnych decyzji. Granice te muszą być jasno i precyzyjnie określone, podobnie jak konsekwencje ich przekraczania. Dobry rodzic wychowując dziecko powinien stosować następujące reguły i zasady sformułowane jako "10 zasad rodzicielskiego wychowania":
       I.     Obfita miłość.
      II.     Konstruktywna dyscyplina.
      III.    Wspólne spędzanie czasu wolnego.
      IV.    Zaspokojenie osobistych potrzeb wszystkich członków rodziny.
      V.     Rozwijanie wzajemnego szacunku w rodzinie.
      VI.   Uczenie odróżniania dobra od zła.
      VII.   Prawdziwe słuchanie.
      VIII.  Służenie radą.
      IX.    Rozwijanie niezależności
      X.     Poczucie realizmu życiowego.

            Aby zbliżyć się do ideału rodzica, warto pamiętać o tym, by:
O     Słuchać swojego dziecka. To pozwoli poznać jego potrzeby i wesprzeć w trudnych chwilach. Unikaj monologowania i ciągłego pouczania, ale rozmawiaj z dzieckiem.
O     Pomóc dziecku dobrze czuć się ze sobą. Okazuj dziecku podziw i aprobatę, uwzględniaj jego opinię przy podejmowaniu decyzji, podnoś samoocenę dziecka, co pozwoli mu przeciwstawiać się presji rówieśników, a w przyszłości dokonać wyboru właściwej drogi życiowej.
O     Pomóc dziecku zbudować jasny system wartości. Naucz je odróżniać dobro od zła.
O     Być dobrym przykładem. Dzieci są bystrymi obserwatorami. Szkodliwa i niebezpieczna jest sytuacja, w której rodzic głosi poglądy sprzeczne ze swoim postępowaniem.
O     Pomóc dziecku radzić sobie w sytuacji nacisku ze strony kolegów. Ważne jest, by rodzice nauczyli dziecko mówić "nie" w taki sposób, który będzie do zaakceptowania przez innych.
O     Zachęcać dziecko do tego, co zdrowe i twórcze. W wychowawczych działaniach profilaktycznych ogromną rolę odgrywa rozwój zainteresowań i sposób spędzania wolnego czasu. Są to czynniki chroniące dziecko przed zagrożeniem uzależnieniami.

            Konsekwentne stosowanie tych nieskomplikowanych wskazówek i rad pozwoli uchronić dziecko przed różnymi niebezpieczeństwami, a rodzicom oszczędzi niepowodzeń w wychowaniu.

Autorytet rodzica
Monday, August 28, 2017
Autorytet rodzica to moc wpływania na zachowanie dziecka. To "coś takiego", co każe dziecku podporządkować się woli rodzica, aby poczuć się bezpiecznie. Dla małego dziecka mama i tata są jedynym źródłem poczucia bezpieczeństwa. Niezachwiany autorytet rodzic posiada do 9 - 10 roku życia swojej pociechy. Potem dziecko opanowuje sztukę gromadzenia informacji, analizowania ich, uogólniania  i porównywania. I jest to moment, w którym zwykle rodzic uświadamia sobie, że autorytet nie wynika z samego faktu bycia rodzicem, i że nie został mu dany raz na zawsze.
Aby zbudować autorytet późniejszy, który pozwoli zachować szacunek dorastających dzieci, należy pamiętać o pewnych zasadach:
        I. Nigdy nie okłamuj swojego dziecka. Mów mu prawdę tak, by zrozumiało. Jeśli temat jest poważny, powiedz mu, że wrócicie do tej rozmowy, gdy będzie starsze.
        II. Dbaj o zgodność słów z czynami. Nie rób czegoś, co potępiasz i nie potępiaj czegoś, co robisz.
       III. Nie ukrywaj swojej niewiedzy. Jeśli nie potrafisz dziecku odpowiedzieć na pytanie, przyznaj się do tego i obiecaj, że zdobędziesz potrzebną informację. Pamiętaj, by dotrzymać słowa.
       IV. Zawsze dotrzymuj słowa!
      V. Jeśli o czymś zapomniałeś lub nie dotrzymałeś słowa, nie tłumacz się okolicznościami. Powiedz, że zapomniałeś, ale naprawisz błąd.
     VI. Bądź konsekwentny, ale dopuszczaj możliwość dyskusji i negocjacji. Nie bój się zmienić zdania, gdy argumenty dziecka są sensowne.
       VII. Jeśli nie miałeś racji, przyznaj się do tego.
       VIII. Jeśli dziecko mówi do ciebie poważnie, wysłuchaj je poważnie i poważnie odpowiedz.
       IX. Nigdy nie ośmieszaj dziecka i nie stawaj przeciwko niemu, zwłaszcza w obecności jego kolegów.

O egzaminie



Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 są dostępne tutaj. Poniżej podano informacje najważniejsze.

Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I-VIII. Po raz pierwszy egzamin zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019.

Do egzaminu ósmoklasisty przystępują:

    uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej
    uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej - w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej
    słuchacze szkół podstawowych dla dorosłych.

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.

W latach 2019-2021 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

    języka polskiego
    matematyki
    języka obcego nowożytnego.

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Od roku 2022 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

    języka polskiego
    matematyki
    języka obcego nowożytnego
    jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.

Przebieg egzaminu ósmoklasisty

Egzamin odbywa się w kwietniu. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie ‎przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.‎

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:

    pierwszego dnia - egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
    drugiego dnia - egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
    trzeciego dnia - egzamin z języka obcego nowożytnego, a od roku 2022 również egzamin z przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90 minut.

Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę. ‎

Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić ‎i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎
Zadania na egzaminie ósmoklasisty

W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). ‎

Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów.
Wyniki i zaświadczenia

W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.

Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania z danego przedmiotu. ‎

Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy ‎uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający. ‎

Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia ‎‎(wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało ‎‎73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało ‎‎27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami ‎uczniów w całym kraju.‎

Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.‎
Informacje dodatkowe
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY W JĘZYKU MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ, MNIEJSZOŚCI ETNICZNEJ ‎I JĘZYKU REGIONALNYM

Uczniowie szkół lub oddziałów, w których zajęcia są prowadzone w języku mniejszości ‎narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, rozwiązują zadania ‎z matematyki w języku polskim albo w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości ‎etnicznej lub w języku regionalnym. Stosowną deklarację rodzice (prawni opiekunowie) ‎ucznia składają do 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.‎
‎EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO

Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia nie później niż do 30 września roku szkolnego, ‎w którym jest przeprowadzany egzamin, składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację ‎o przystąpieniu do egzaminu z jednego z języków obcych nowożytnych, ‎którego uczeń uczył się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Osoby ‎pełnoletnie składają taką deklarację samodzielnie.‎
UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW KONKURSÓW

Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu ‎przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych ‎z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty jest zwolniony ‎z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem ‎z przedmiotu najwyższego wyniku.‎
‎UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, ‎niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy) przystępują do ‎egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe ‎informacje dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o dostosowaniach.

Podstawa programowa

Informatory

Arkusze

Harmonogram, komunikaty i informacje

Wyniki, sprawozdania

Materiały dodatkowe

Archiwum

VIDEO

Święto Niepodległości 2018, kl. 1-3 (1)
Święto Niepodległości 2018, kl. 1-3 (1)
Święto Niepodległości 2018, kl. 1-3 (2)
Święto Niepodległości 2018, kl. 1-3 (2)
Święto Niepodległości 2018, kl. 1-3 (3)
Święto Niepodległości 2018, kl. 1-3 (3)
Święto Niepodległości 2018, kl. 4-8
Święto Niepodległości 2018, kl. 4-8

KONTAKT

Adres:
ul. Prymasa Wyszyńskiego 14
37 - 450 Stalowa Wola

Telefon/fax.:
(015) 842 11 86

e-mail:
sekretariat: psp3stw@wp.pl
redakcja strony: psp3stalowawola@home.pl
Copyright C 2009-2018, PSP - 3.
Wszystkie prawa zastrzeżone.